czwartek, 9 marca 2017

Marchewkowiec z kremem


Torcik marchewkowy z kremem twarożkowo-śmietanowym, dżemem i bakaliami

Spontanicznie naszła mnie ochota na ciasto z tartą marchewką. Wilgotne i jesienne, mocno pomarańczowe. Takie żeby zalepiło tą szarugę. Wziąłem marchewisko (całe 700 g!), jajka, cukier i mąkę. Po drodze rozrzuciłem cynamon, co mocno zmyliło moich domowników. Szybko zmieniłem koncepcje, i narobiłem hałasu szukając mąki kukurydzianej, dla koloru, dla trochę zdrowszego charakteru. To cały ja w kuchni, szukający przepisu już wtedy, gdy ciasto piecze się w piekarniku.
Żeby nie było nudno, do ciasta dołożyłem twarożkowy krem, i na życzenie mamy - powidła śliwkowe. Bo ona cynamon lubi tylko ze śliwkami. Cynamonu nie było, ale dżem został. Wyszło pysznie.


przepis:
tortownica 24 cm

2 szklanki mąki kukurydzianej
200 g neutralnego oleju
400 g marchewki startej na drobnych oczkach
5 jajek
150 g cukru 
szczypta soli
łyżeczka proszku do pieczenia
łyżeczka sody oczyszczonej
ew. cynamon

500 g serka śmietankowego (18-22 % tłuszczu) - schłodzonego
500 g śmietany 18%
cukier puder do smaku
śmietan fix

słoik powideł śliwkowych
bakalie do dekoracji

Jajka ucieramy z cukrem na puszystą masę, powoli wlewamy olej dalej miksując. Dodajemy przesianą mąkę, sól, proszek i sodę, marchewkę i mieszmay do połączenia. Przekładamy do tortownicy wyłożonej papierem do pieczenia i pieczemy 50-60 minut w 180 stopniach - do suchego patyczka. Wyjmujemy, studzimy.
Serek miksujemy na gładko z cukrem pudrem, dodajemy śmietanę i zagęstnik, jeszcze chwilę ubijamy. Masa powinna być gęsta, sztywna. W razie potrzeby dodajemy 2-3 łyżki miękkiego masła. Chowamy do lodówki na 2-3 godziny.
Wystudzone ciasto przecinamy na 2 części. Smarujemy dżemem i nakładamy połowę kremu. Przykrywamy 2 częścią, smarujemy resztą i kremu i posypujemy bakaliami.





1 komentarz: